27 Club : Kematian Lagenda Lagenda Dunia pada usia 27 Tahun


kebanyakannya legend banyak mati umur 27. something is not right here.

27 CLub

27 Club juga kekadang juga dikenali sebagai Forever 27 Club atau Club 27 adalah nama untuk golongan pemuzik rock yang berpengaruh dan blues yang semuanya meninggal dunia pada usia 27 tahun, kekadang dlm keadaan yg misteri.

27 Club terdiri daripada dua fenomena yang berkaitan, Yang pertama adalah senarai lima pemuzik terkenal yang meninggal pada usia 27 - Brian Jones, Jimi, Janis Joplin, Jim Morrison, dan Kurt Cobain. Yang kedua adalah idea bahawa banyak pemuzik terkenal lainnya juga meninggal dunia pada usia 27.

Ada beberapa pendebatan mengenai kriteria digunakan untuk masukkan pemuzik yang matil pada umur 27 di " 27 Club ". Dorongan untuk penciptaan kelab adalah kematian sejumlah yang nampaknya biasa dari pemuzik yg berumur 27 tahun yang menonjol dalam tempoh dua tahun, tepatnya: Brian Jones, Jimi Hendrix, Janis Joplin dan Jim Morrison. Morrison dan Jones meninggal pada tarikh yang sama pada dua tahun berikutnya.
Kurt Cobain, yang mati pada tahun 1994, kemudian juga disenaraikan kerana populariti dan kematiannya berlaku pada puncak kerjayanya. Menurut buku Heavier Than HeavenPada lima belas tahun kematian Kurt Cobain, National Public Radio, Robert Smith mengatakan , "Kematian bintang rock ini pada usia 27 benar-benar mengubah cara kita melihat muzik rock" Buku " The 27s: The Greatest Myth of Rock & Roll" ada menyatakan butiran sejarah fenomena tersebut.
Ada kepercayaan pelik di antara budaya Stoner bahawa penggunaan pemetik api berwarna putih adalah karut & tahyul yang berasal dari khabar angin bahawa 4 dari 5 ahli terkemuka dari 27 Club (Hendrix, Joplin, Morrison, dan Cobain) masing-masing mempunyai pemetik api berwarna putih pada saat kematian mereka.


jimi hendrix

Jimi Hendrix mati pada 18 September 1970 akibat sesak nafas akibat muntah selepas menggabungkan pil tidur dengan anggur, Pelopor gitaris, Penyanyi dan pencipta lagu untuk The Jimi Hendrix Experience dan Band of Gypsys.Umur ketika mati 27 tahun dan 295 hari



kurt cobain
ketika masih kecil lagi cobain memang ada berkata pada kakaknya yg dia ingin "sangat" sertai "27 club", maka ketika beliau mati pada umur 27, kakaknya berkata "Hasratnya tercapai".
Kurt Cobain mati pada 5 April 1994 akibat membunuh diri dengan senapang patah. Penyanyi Lead Gitaris dan penulis lagu untuk Nirvana. Umur ketika mati 27 tahun dan 44 hari. nota bunuh diri cobain berbunyi "it's better to burn out than fade away".




jim morrison - the doors


Jim Morrison mati 3 Julai 1971 akibat " sakit jantung", namun, tidak ada otopsi dilakukan. Penyanyi, pencipta lagu dan pengarah video untuk The Doors. Umur ketika mati 27 tahun dan 207 hari.




janis joplin

Janis Joplin mati pada 4 Oktober 1970 akibat terlebih dos heroin, vokalis dan penulis lagu untuk Big Brother and Holding Company, The Kozmic Blues Band dan Full Tilt Boogie Band.Umur ketika mati 27 tahun dan 258 hari




brian jones - rolling stones

Brian Jones mati pada 3 Julai 1969 akibat lemas di kolam renang.(kemungkinan dibunuh), pengasas dan gitaris Rolling Stones .Umur ketika mati 27 tahun dan 125 hari



robert johnson - raja blues

Dipendekkan cerita, kalau takdak robert johnson, takdak musik blues. Beliau mati pada 16 Ogos 1938 kerana di racuni kawan beliau sendiri dengan minum whiskey yg penutup botolnya telah dibuka. mengikut sejarah (tak pasti benar tidak), beliau membuat perjanjian dengan iblis utk dapat skil main gitar terbaik dengan memberikan rohnya kepada iblis apabila beliau mati.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 807x630.



amy winehouse

23 july 2011 Penyanyi bermasalah Britain, Amy Winehouse meninggal dunia di rumah barunya di sini pada usia 27 tahun . Seorang lagi artis yg menyertai club 27.




pete de freitas (echo and the bunnymen)

mati pada 14 jun 1989 sedang memandu motosikal. pemain drum Echo and the bunnymen.




D. BOON - ketua, vokal & gitar - MINUTEMEN

Lahir pada 1 april 1958, mati pada 22 dec 1985 (27 tahun). Mati dalam nahas van jalanraya.


0 comments:

Post a Comment